søndag 30. mai 2010

Morten Krogvold på Hovedøya

Etter en fin liten båttur satte jeg om mine to venninner våre ben på Hovedøya. Vårt mål var Lavetthuset, og med en gang jeg kom innenfor kunne jeg konstantere at dette var et galleri jeg likte. Det var stort, åpent, luftig. Det hadde naturlige lysilder, tømmergulv og mursteinsvegger, mao en rustikk stil. I tillegg så har de tatt i bruk en bygning som har stått på øya siden 1847.

Grunn til vår lille tur var Morten Krogvolds utstilling. En utstilling som viser et utvalg av hans bilder som fotograf gjennom 30 år. Jeg har alltid likt hans bilder og fulgte med når hans program på Nrk "Ansikt til ansikt" gikk. Til stor glede for meg var flere av bildene fra de tv- programmene med i utstilingen. Når man ser hans bilder blir man stående og fundere. Hva var det som gjorde at motivet ble akkurat slik? For meg er fremkallingsarbeid ukjent, så hvor mye arbeid ligger bak hvert enkelt bilde? Vi ble enig om at han må skape et tillitsforhold til de personene han avbilder for å få frem mange av motivene. Nelson Mandela har et blikk som er vanskelig å unngå, et blikk som viser klokskap og fundering, et blikk som taler rett til deg.  





Opp en trapp og inn en dør i 2. etasje kom vi til Ganggalleriet, nettopp fordi fotografiene var hengt opp i en gang. Her ble jeg mest opptatt av omgivelsene, og ikke minst et lappeteppe som hang i kafèen/ biblioteket. Klarer du å se en ting som ikke passer inn?

Jeg anbefaler i hvertfall alle å dra innom Lavetthuset for å se Krogvolds utstilling, eller bare for å oppleve stemningen.


2 kommentarer:

  1. Flotte bilder!
    Og deilig med en båt tur :O)
    Ha en fin ny uke,
    klem :o)

    SvarSlett
  2. Åh her har jeg virkelig gått glipp av noe... Fint innlegg :)

    SvarSlett

Takk til deg som legger igjen noen ord jeg blir da så glad, så glad :)